vrijdag 15 juni 2018

Barhöft, Altefähr, Schaprode, Vitte

De tweede dag in Schmarl, zondag, staat letterlijk als rustdag gepland. Toch 's middags even de benen strekken, het is drukkend warm en op een paar honderd meter lopen ligt een grote voormalige vrachtvaarder als museumschip. De dame aan de ingang zegt dat ik mazzel heb en een Euro minder hoef te betalen omdat het parkeren vandaag gratis is. Hoezo ik ben niet met de auto. Niet tegenin gaan, gewoon winst pakken, toch. Het schip is een voormalige vrachtvaarder; de Dresden uit de DDR tijd, van het type Frieden

In het vrachtruim is een tentoonstelling, gedeeltelijk over het leven aan boord, maar voor het grootste gedeelte over de Neptun Scheepswerf uit Rostock, die na de oorlog zeer veel schepen heeft gebouwd. Ook veel techniek, dat spreekt me natuurlijk wel aan. De onderdekse tentoonstelling is over drie verdiepingen verdeeld en het duurt geruime tijd voor ik weer op dekhoogte en daarmee buiten kom. Grote verassing, de lucht is bijna zwart en in de verte rommelt het. Ook vallen de eerste druppels sinds weken.

Er is nog een hoop te zien, laat het maar regenen en dat doet het ook. Verblijven, eetzalen, kombuis, brug, radiohut en ziekenzaal bekeken. Het druppelt het nog wat na, zodat ik redelijk droog op Rapide aankom.

Maandag vertrek naar het vaargebied rond het eiland Rügen (Boddengewässer). De tocht is ruim 50 NM dus ruim tien uur varen. De wind komt uit Noordwestelijke richting 4 Bft dat is prima echter de verwachting is dat deze na 15:00 uur zal aantrekken tot 6 Bft. Om dit voor te zijn moet ik dus vroeg vertrekken. Om 04:00 uur is het al redelijk licht dus vertrek0m 04:15 uur.

Het is al een komen en gaan van zeegaande veerboten en Cruiseschepen. Een bekende:
Het eerste stuk is in Noordoostelijke richting dus golven en wind op de zijkant. Het waait iets harder als voorspeld snelheid gaat prima, maar  niet echt comfortabel en dat vijf uur lang. Als ik om de kaap Darsserort naar pal oost draai, wordt het allemaal een stuk rustiger en uiteindelijk vaar ik zogenaamd Melkmeisje (Fok ene kant en Grootzeil andere kant).

Ineens gespetter naast en om de boot, ik denk in eerste instantie aan dolfijnen, maar later blijken het Bruinvissen te zijn die vrij lang met me opzwemmen. Ik maar denken dat de bruinvis een paar jaar geleden op de Grevelingen de enige was met dit gedrag, hier op de Oostzee zoeken een aantal ook de boten op.
Ik vaar recht richting het eiland Hiddensee. Vlak voor het strand loopt de erg smalle vaargeul richting de binnenzee. Al snel loop ik de haven van Barhöft binnen en oh schrik, je moet hier aanleggen met de neus naar de steiger met aan de achter kant een meerboei, nooit gedaan. Heel rustig een lange lijn aan de boei en voorzichtig naar voren waar een aardige mijnheer me opvangt. Weer een ervaring rijker.

Mooie bosrijke omgeving die normaal uitnodigt om te blijven. Helaas wordt de haven uitgebreid en er varen constant werkboten met veel herrie door de haven. Morgen maar weer verder. Het wordt tijd om ergens afspraken te maken om Rapide in een haven achter te laten voor mijn week naar huis begin juli.

Route van Schmarl vertrek 11 juni 04:15 u aankomst Barhöft 13:30 u, afstand: 52,3 NM totaal: 826,3 NM.
De volgende morgen lekker uitslapen, ontbijtje en een paar telefoontjes naar jachthavens die in de buurt van een station liggen. Ze rekenen allemaal de normale prijs alsof ik aan boord ben, dat ik geen gebruik maak van de faciliteiten maakt ze niets uit. Dus maar richting een grotere stad Stralsund. Aan de andere kant van het water ligt een kleine haven in het plaatsje Altefähr dat ook een station heeft.

De wind komt uit de goede hoek en met alleen de fok sukkel ik rustig zuidwaarts. Het is weer aanleggen met de punt naar de steiger met palen achter. Gaat zowaar in één keer goed. De havenmeester bezocht, en ook hier weer de botte houding: geen korting. Toch maar vastgelegd en de nodige boekingen voor de treinreis gemaakt. Weer een zorg minder.

Nog een rondje door het dorp, er is alleen maar een kleine buurtsuper en een rustieke kerk

Route van Barhöft vertrek 12 juni 11:00 u aankomst
altefähr 12:40 u, afstand: 8,4 NM totaal: 834,7 NM.

Op naar het noorden, het plaatsje Schaprode ziet er rustig uit en is zeer betaalbaar. Al vrij snel kunnen de zeilen omhoog en  voor het invaren van de haven pas even de motor aan. Wel is het zicht even erg slecht, maar goed te doen.

Hoera, vingersteigers dat heb ik meer gedaan. Mooie steigers en voor € 10,- lig je hier alles inclusief alleen geen internet, dat moet je erbij kopen. Ik neem één dag want het mobiele internet laat het hier afweten. Helaas is de wifi nog slechter. Het bijwerken van het blog moet dus even wachten. Ik boek gelijk 2 nachten.

Een liefelijk dorpje met een vrij drukke veerhaven, waar de diverse boten naar de eilanden vertrekken.



Het log (snelheidsmeter door het water) zit vast en ook zit ik nog met de vislijn die ik in Haarlem mee heb gesleept. Mogelijk zit die ook nog rond de schroef gedraaid. Dus als het zonnetje lekker schijnt, het duikpak aan. Duikbril op en te water. Gelukkig is schroef en roer schoon. Met mijn oude tandenborstel poets ik de tandjes van het log en die draait weer als vanouds. Op de voorkant van de kiel beginnen de eerste pokken aan te groeien, tja constant op zout. Zoals verwacht is de onderkant van de kiel helemaal schoon, alle antifouling heb ik er op het wantij na Delfzijl afgevaren.

Voor de inspectie had ik de douchezak gevuld en op het voordek gelegd. Opgehangen aan de giek kun je uitgebreid warm douchen. Voor het eten nog een borrel bij Duitse buren met een Volksboot en de avond verder gevuld met een boek.

Route van Altefähr vertrek 13 juni 8:45 u aankomst Schaprode 11:45 u, afstand: 14 NM totaal: 848,7 NM.

Vrijdag, het wordt weer tijd om te vertrekken. Voor ik vertrek bel ik nog met een watersportvereniging in Stralsund, ze kunnen me nu nog niet een plaats garanderen begin juli, maar wel voor de helft van de prijs van Altefähr.

Rustig richting het eiland Hiddensee, iedereen roept dat ik dat moet hebben gezien, dus nu is het moment. Ik snij een stukje van de route af, fout ik loop vlak voor de vaargeul muurvast pas als ik dezelfde route een stukje terugsukkel, kom ik weer los. Je moet hier geen millimeter buiten de geul gaan.

ik eindig in de jachthaven Vitte-Lange Ort. Weer palen die een gigantisch eind van de steiger af staan. zonde van de ruimte.

De plaatselijke supermarkt een financiële injectie gegeven en met twee tassen vol naar de boot. Ik kan weer een paar dagen vooruit.

Na het eten nog een rondje op de fiets het dorp verkennen. Dat is zeer snel gebeurd, dus ook de veerhaven en het strand bekeken. Het is net klein Vlieland. Hier geen enkele auto alleen fietsers en paard en wagen.



Route van Schaprode vertrek 15 juni 10:15 u aankomst Vitte 11:45 u, afstand: 5,5 NM totaal: 854,2 NM.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten