donderdag 21 juni 2018

Breege, Wiek

Tweede dag op het eiland Hiddensee, dagje eiland verkennen. De fiets weer op de steiger en op naar de noordkant van het eiland. Ik kom één auto tegen, de lokale elektricien, deze rijdt met de snelheid van een fiets, heel anders als Vlieland. De geasfalteerde weg veranderd in een harde zandweg en ik kom in het plaatsje Kloster.
Een erg rustiek dorpje met veel kunstgalerijen en allerlei creatieve winkeltjes en werkplaatsen. Doet hier en daar wat alternatief aan. Ook hier weer de ene paardenhuifkar na de andere die over de zandwegen wel een wolk van stof achter zich laten. Verder naar het noorden naar de vuurtoren. De weg door de bossen stijgt flink en op een gegeven moment moet ik zelfs afstappen. Het laatste stuk mag de fiets niet meer mee.


Het uitzicht rond de vuurtoren is schitterend en ik twijfel of ik de toren nog ga beklimmen. Op aandringen van mijn dochter toch de trappen op en het is de moeite waard.
Je hoeft zelf de treden niet te tellen



Het is ondertussen al ver na het middaguur dus maar een versnapering op een terras. Een Bratwürst met kartoffelsalat.

De terugtocht gaat een stuk vlotter bergafwaarts. Nu de andere kant van Kloster bekeken, een vissershaventje met ook een jachthaven. Langs een dijk verder richting Vitte naar de boot. Een mooi eiland.

De volgende dag (zondag) op weg naar de volgende plaats Breege. Een tochtje van ongeveer drie uur en vanwege de verwachte windtoename later op de dag ben ik al vroeg op pad (07:00u). Het is nog rustig en na de smalle vaargeul van het eiland af, gaat de genua uit en vaar ik me met een matige snelheid door de vaargeulen. Het laatste stuk valt de wind grotendeels weg (zou meer worden!) en gaat de motor nog even aan.

Op een rots zit een zeearend, wat een gigantisch beest
In de haven van Breege worden mijn lijntjes aangenomen door Nederlander Robbert. Het viel me al op toen ik aan kwam varen, dat er veel gelijke boten in de haven liggen. Het blijkt dat een grote verhuurder van zeiljachten ongeveer driekwart van de haven in gebruik heeft. Robbert heeft een Hansa 385, Edisto, gekocht die uit de verhuur is genomen. Samen met Fred, een ervaren zeiler, gaan ze de boot overvaren naar Nederland. Hier hebben ze wel een week voor uitgetrokken. Dit vinden ze gelukkig zelf ook wel ambitieus, vooral nu de wind vast in de westhoek zit.

Een half uurtje later help ik Robbert en Fred op weg naar Nederland. Na de boterham trek ik de wandelschoenen aan om het dorp te verkennen en aan de andere kant een stukje over het strand te lopen. De Breeger Bodden (binnenmeer) wordt gescheiden van de Oostzee door een smalle strook land.

Ook nu weer, op het water is het fris en zodra je in de bebouwing komt loopt de temperatuur flink op. Ook op het strand is de wind vanaf land en dus zeer aangenaam. Typisch Oostzeestrand.
Beroemd in Breege


Als ik terugkom loopt tot mijn verassing Robbert weer op de steiger, ze zijn teurggekomen omdat de stuurautomaat niet werkt. Ze weten het op te lossen maar blijven nog een nachtje in de haven. Dit resulteert in gezellig in de kuip met een wijntje en goede gesprekken.

Dinsdag lekker lang uitslapen en de plaatselijke supermarkt(je) bezoeken. Lekker met een boek en  muffins bakken. Moet wel de oven schoonmaken, die dingen rijzen altijd meer dan je verwacht. De smaak is prima.
Route van Vitte vertrek 17 juni 07:00 u aankomst Breege 10:15 u, afstand: 12,2 NM totaal: 856,4 NM.

Woensdag, tijd om te vertrekken, op naar Wiek aan de andere kant van het schiereiland. Eerste helft tegen de wind, dus op de motor, halverwege weer onder zeil. In de haven van Wiek wordt ik welkom geheten door een vrolijke havenmeester en door meerdere mensen geholpen bij het aanleggen. De sfeer is prma.

Het is wasdag, al geruime tijd puilt de waszak uit en met ook nog een verschoning van beddengoed erbij is het goed voor twee wasmachines. In deze hoek van Duitsland is een wasmachine op de haven niet vanzelfsprekend waardoor er hoognodig moet worden gewassen. Het waait flink en de zon schijnt, dat spaart weer een droger uit. Lijn gespannen rond de boot en wapperen maar, de lakens hangen af en toe horizontaal aan de waslijn. Droog binnen een uur.
Na de vermoeienissen van de was geen zin meer om te koken dus een pizza gescoord bij de plaatselijke italiaan
Na het eten genieten van een mooie zonsondergang

De weersvoorspellingen zijn de komende dagen wat minder (storm en regen) dus ik blijf hier lekker een paar dagen liggen. Haven is zichtbaar via webcam:
https://www.hafendorf-wiek.de/webcam

De volgende morgen blijkt de voorspelling prima te kloppen. Tijd voor administratieve werkzaamheden, bijwerken Blog en Netflix.
Eerste echte regen sinds twee maanden
Route van Breege vertrek 20 juni 09:15 u aankomst Wiek 12:15 u, afstand: 13,1 NM totaal: 869,5 NM.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten