donderdag 28 juni 2018

Sassnitz, Thiessow, Stralsund

Uiteindelijk lig ik letterlijk drie dagen verwaaid, windkracht 6 nodigt niet uit voor een rustig tochtje. De haven in Wiek is fantastisch, ik schommel wel een beetje, maar dat hoort erbij. De dagen worden gevuld met films op Netflix kijken, lezen en de omgeving verkennen. De vouwfiets maakt weer overuren, wat een geweldig vervoermiddel is dit voor op een boot.

De haven is nog vrij nieuw en de eigenaren hebben een zwemsteiger over de dam gebouwd. Deze moet geopend worden en dit is op zaterdag 23 juni gepland. De zon schijnt nauwelijks en het waait hard. De genodigden hebben zich in antieke zwemoutfit gekleed voor een stukje baden!

Zondag is het totaal ander weer, weinig wind en de zon doet zijn uiterste best. Tijd om te vertrekken richting Sassnitz. Uit de haven, alle zeilen op, helaas weinig wind dus de snelheid zit er niet echt in. Na een uurtje langzaam voorwaarts reken ik uit dat zo 35 mijl wel erg lang gaan duren, dus zachtjes de motor erbij waardoor de snelheid ruim boven de 5 knopen uitkomt. Ik heb ruim twee uur nodig om uit de Bodden te komen op open water. Als ik om de kaap Arkona de wind  van achteren krijg is het tijd om de spinaker te hijsen.
Voor vertrek is deze gerepareerd en ik neem zoiets natuurlijk niet voor niets mee. Een gigantische lap dun zeildoek die elk zuchtje wind omzet in snelheid. Na veel heen en weer rennen staat het zeil en loopt de snelheid zover op dat de motor uit kan. Na een twintig minuten, als ik net bijgekomen ben van het zetten, moet ik een bocht naar rechts maken en moet het hele gevaarte naar de nadere kant (Gijpen). Het ge-ren begint weer van voor af aan. Dit is alleen met te weinig ervaring met dit zeil niet leuk. Dus alles weg en onder normaal zeil en een klein beetje motor aan verder.

De volgende kaap dit ik langs vaar heeft imposante krijtrotsen

De zogenaamde Köningsstuhl. Bovenop staan mensen achter een hek naar mij te kijken
De haven van Sassnitz is een sfeerloze voormalige veerhaven. De veerboten komen tegenwoordig ongeveer twee mijl zuidelijker aan en deze haven is voor de rondvaartboten, de windparkboten en jachten.

Route van Wiek vertrek 24 juni 09:45 u aankomst Sassnitz 17:30 u, afstand: 39,1 NM totaal: 908,6 NM.


De volgende morgen ga ik op de fiets op pad voor, in ieder geval, diesel en wat aanvulling van de etensvoorraad. Ik kom bij een winkelcentrum waar ook mijn bagage probleem voor volgende week met de trein naar Nederland, wordt opgelost. Ik scoor een flinke weekendtas, die ik klein kan opvouwen. Prima voor op een boot. Zwaar beladen ga ik al remmend voorzichtig heuvelafwaarts richting boot. Het is nog ruim voor de middag en ik vind dat het tijd is om weer verder te gaan. Ook staat er een prima wind om eens een keer zonder motor verder te kunnen.

In de baai waar Sassnitz
(de Prorer Wiek), ligt het plaatsje Prora. Hier heeft Hitler net voor en in de oorlog één van zijn ambitieuze plannen bijna gerealiseerd. Een gigantisch bouwwerk waar de gewone man op vakantie kon. Het gebouw is ruim  4,5 kilometer lang en in de oorlog nooit gebruikt voor vakanties. meer informatie: http://www.historien.nl/prora-hitlers-droom-van-de-grootste-hotelstad-allertijden/

Voor het gebouw ligt een bomenrij, waardoor de volle lengte vanaf het water niet te zien is. Ook is het zicht niet goed. Wel krijg ik een indruk van de omvang van dit gebouw.


Voor de nacht kom ik uit in de haven van Thiessow. Een mooie baai met achterin een vissershaven. De kades zijn  zogenaamde damwanden waar het lastig aanleggen is, mijn stootwillen voldoen niet en ik heb geen plank om dit op te lossen. Met alles tussen boot en kade lukt het net. Gelukkig waait het nauwelijks. Voor het overnachten wordt een zeer hoge prijs gerekend van €17,- en elektriciteit en douchen zou nog eens elk € 2,- moeten kosten. Accu's zitten vol en ik ruik alleen zelf dat ik niet gedoucht heb. De toiletten zijn van het type langs de snelweg, RVS zonder bril en niet echt schoon.

Route van Sassnitz vertrek 25 juni 11:00 u aankomst Thiessow 16:00 u, afstand: 23,5 NM totaal: 942,1 NM.


De volgende morgen wordt op het haventerrein een markt opgebouwd, duidelijk voor de toeristen. Ik scoor een paar Brötchen en ben weer vlot onderweg richting Stralsund. Ook nu te weinig wind dus de motor blijft een beetje meedoen.

De bocht om gaat het via een smalle vaargeul noordwaarts. De wind komt recht van voren, dus op de motor. Halverwege komt een Duitser me onder vol zeil tegemoet, aan de voor hem linkerzijde (bakboordswal)  van de vaargeul. Hij houdt halsstarrig  de koers recht op mij gericht. Ik dus ook, ik vaar stuurboordwal en daarmee heb ik voorrang. Heinrich denkt kennelijk dat, omdat hij onder zeil vaart, alles voor hem moet wijken. Ik ga niet buiten een voor mij onbekende vaargeul, dus een vrolijke discussie volgt. Helaas kennen ook Duitsers de regels niet.

Voor mijn week naar Nederland heb ik het oog laten vallen op de haven van YC Strelasund op het eiland Dänholm.
Via een brug (de lage) ben je zo in StralSund.
Gelukkig kan ik voor bijna twee weken terecht en de kosten zijn zeer laag. Erg beschut tussen bomen ligt Rapide hier prima. Ik annuleer mijn eerdere reservering in Altefähr.

's Avonds nog even de brug over, het centrum ligt weliswaar op loopafstand, maar fietsafstand klinkt mij beter. Naast de Klapbrücke is een nieuwe hoge brug gebouwd. Deze gaat over bewoonde bestaande gebouwen heen.

Zaterdag met de trein voor ruim een week naar Nederland, dus even rust op het Blog.

Route van Thiessow vertrek 26 juni 08:45 u aankomst Stralsund 14:00 u, afstand: 25,3 NM totaal: 967,4 NM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten