woensdag 6 juni 2018

Timmendorf-Poel, Wismar, Warnemünde

Vrijdag 1 juni besteed ik om Travemünde te verkennen en nog de nodige boodschappen te doen. Op de fiets over de boulevard langs de rivier de Trave. Op het eind met de pont naar de overkant waar de viermaster Passat als museumschip ligt afgemeerd. Best wel leuke indruk van hoe het er aan boord aan toe ging, helaas is een gedeelte van het schip als hotel ingericht en dus niet toegankelijk. Ook is het achterschip in onderhoud. Destijds in Londen op de Cutty Sark werd een veel uitgebreider beeld gegeven.

 Als ik met de veerboot terug wil, vertrekt die net. Dus maar even op het strand kijken. Ook hier moet betaald worden voor het gebruik van het strand!
Nog een zonnedouchezak in de aanbieding gescoord en de nodige proviand ingeslagen. Morgen op naar Timmendorf-Poel.

Ik vertrek om 7:30 uur en weer moet af en toe de motor bij. Timmendorf is een klein gezellig haventje met hoofdzakelijk gast-ligplaatsen. Er zijn nog maar enkele plaatsen beschikbaar en ik ben blij dat ik vroeg ben, want later op de dag ligt het vrijwel vol met boten voor het weekend.

Ik heb hier afgesproken met Axel, de nieuwe eigenaar van mijn vorige boot: Easy Living. Toch wel bijzonder als je na vijf jaar je eerste boot terug ziet.

Er is maar heel weinig aan veranderd, zelfs de kapotte buiskap heeft Axel er terug opgezet. Ook de motor doet z'n werk nog prima. Wel erg klein in vergelijking met Rapide. We hebben een gezellige avond.

De volgende dag heb ik het plan om het dorp te verkennen, dit is snel gedaan, het is eigenlijk maar één straat met een heleboel vakantie huizen, een grote camping en uiteraard een camperplaats.


Naast me komen Heiner en Sabine met het zeilschip Thira te liggen. We raken gezellig aan de praat en Heiner biedt aan om vanavond de nodige interessante plaatsen rond Rügen op de kaart aan te wijzen. Kortom weer een gezellige avond met "Wein Bier und Gesang"
Thira
Leuk plaatsje, maar af en toe loopt er in de haven een forse deining, waardoor het niet echt rustig ligt.

Route van Travemünde vertrek 2 juni 7:30 u aankomst Timmendorf-Poel 11:30 u, afstand: 20,3 NM totaal: 718,0 NM.

Maandag naar Wismar, wederom een Hanzestad. Het is maar een klein stukje dus rustig opstarten, douchen en op de motor de haven uit, zeil erop ....... en de motor blijft uit tot ik de haven van WSV Wismar-Wendorf in vaar. Inmiddels ben ik met het verlaten van Travemünde in de voormalige DDR beland en in Wismar zie je dit nog duidelijk aan de grote aantallen grijze flats.
Ik kom in een zeer rustige haven met goede faciliteiten en mooie natuur. Geen geschommel en fluiten van de wind door de masten. Ik boek gelijk voor twee nachten.

De volgende morgen boodschappen en naar de tandarts, er is een stuk vulling uit een kies gekomen, beter maar laten repareren. Via Google Maps de dichtstbijzijnde tandarts gevonden, op de fiets door een heel complex van volkstuintjes. Ik kan 's middags om 13:15 al terecht, dat gaat sneller als in Nederland. In afwachting van deze afspraak fiets ik naar het centrum van Wismar. Een mooie stad, helaas te weinig tijd om uitgebreid te verkennen.

Tandarts, alleen pijn van prikje verdoving, kramp in mijn kaak, naderhand pijn in de portemonnee en nog een paar uur doof gevoel. Nog wat boodschappen en dan is de dag ook weer voorbij.

Route van Timmendorf-Poel  vertrek 4 juni 10:15 u aankomst Wismar 12:30 u, afstand: 7,4 NM totaal: 725,4 NM.

Woensdag de wekker op tijd want de windvoorspellingen zijn perfect in de ochtend (zuid-oost). Na de middag draait de wind weer pal oost en daar moet ik natuurlijk net naartoe. Ik ben al ruim voor de wekker wakker en al om 06:15 uur gooi ik los, op de motor de haven uit en onder zeil verder! Heerlijk relaxed varen tot ongeveer twee uur voor Warnemünde de wind eerder draait dan voorspelt. Nog een tijdje motorzeilen, maar dan wordt het pal tegen. Dus laatste stukje weer op de pruttel.

Om de bocht bij het eiland Poel vaar ik langs een ankergebied en daar ligt de Mir, een heel grote zeilclipper van de Russische Marine dat als opleidingsschip dienst doet.


De kust is flink volgebouwd met hotels zou dit de Duitse Costa zijn?

Ik leg aan in de yachthafen Mittelmole. Deze ligt al erg vol en ik heb één van de laatste plekjes. Achter een damwand is de aanlegplaats van grote cruiseschepen, mooi uitzicht vanuit de kuip.

Achterop het schip is het zwembad met panoramazicht, Zou die mevrouw weten, dat als zij ons kan zien, wij haar ook kunnen zien?

Als ik met het avondeten begin, is er ineens een enorme drukte in de haven. Blijkt dat er elke woensdagavond regatta is. Er wordt fanatiek gewerkt om de boten op te tuigen en om half zeven is driekwart van de haven leeg. Ik krijg van de buurman het aanbod om mee te zeilen, maar ik heb er al een lange dag zeilen op zitten en wedstrijdzeilen is mij teveel stress.

Route van Wismar vertrek 6 juni 6:15 u aankomst Warnemünde 13:45 u, afstand: 38 NM totaal: 763,4 NM.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten