zondag 10 juni 2018

Rostock, Schmarl

Yachthafen Mittelmole, biedt een snelle toegang naar open water en ligt tegen het toeristische centrum van Warnemünde aan, maar is daarmee ook erg onrustig vanwege komend en gaande schepen. Ook doet de haven erg onpersoonlijk aan. Voor ik vertrek nog snel de kant op voor een rondje Warnemünde. Het is een komen en gaan van toeristen, in de kleine haven liggen zeer veel rondvaartboten, afgewisseld met boten waarop je vis kunt kopen.
Yachthafen Mittelmole
 
Op naar Rostock, ik heb ruim de tijd, want de volgende etappe is 50 NM en vraagt een fatsoenlijke wind. Deze is de komende dagen Oost/Noord-oost precies waar ik heen moet en om nu 10 uur lang tegen wind en golven op de motor te gaan varen zie ik niet zitten. Gelijk de haven uit langs een groot cruiseschip. Wat ben je dan klein.

Interessante route door een grotere haven dan verwacht.
Na een bocht in de rivier zie ik de imposante skyline van Rostock. In de stadthafen is nog plek zat en gelukkig met degelijke zijsteiger. Snel de stad in; ik ben aangenaam verrast. Normaal vind ik al die oude gebouwen wel interessant maar loop er vrij snel aan voorbij. Hier kom je het ene mooie gebouw na het andere tegen. Wat een rijkdom uit het verleden. Een aantal opvallende gebouwen:

Marienkirche:


Steintor:
 Kuhtor:
 
 St. Petrikirche:
Hoofdgebouw universiteit:
 Klooster zum Heiligen Kreuz:

 Kröpelinger Tor:
Vanwege de hoge temperaturen de tour maar in tweeën gesplitst. In de haven waait een verfrissend windje maar in de stad, uit de wind is het eigenlijk te heet.

Route van Warnemünde vertrek 7 juni 11:15 u aankomst Rostock 12:45 u, afstand: 6,8 NM totaal: 770,2 NM.



Het is inmiddels zaterdag en de voorspelling is dat de wind maandag uit westelijke richting gaat komen. Tijd om richting Warnemünde te varen. De volgende haven (Schmarl) ligt net voor de zeehaven begint, dat scheelt maandag 45 minuten vaartijd. 's Middags wat boodschappen gedaan en de diesel aangevuld. Kom ik toch een echte Action tegen, ze hebben er zelfs Nederlandse drop. Maandag wordt het zeer vroeg vertrekken niet alleen vanwege de grote afstand maar ook met de voorspelling dat het op het eind van de middag harder gaat waaien lijkt me dat verstandig.

Route van Rostock vertrek 9 juni 10:00 u aankomst Schmarl 11:00 u, afstand: 3,8 NM totaal: 774,0 NM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten