zondag 5 augustus 2018

Barhöft, Fehmarn, Kiel(Olympiahafen)

Op 19 juli, bezoek al vroeg op de trein en ben ik nog ruim op tijd om de brugopening van 08:20 uur te halen. Twee keer heb ik zeer lang als fietser voor de brug gestaan, heb er dus geen moeite mee dat anderen nu de klos zijn.

Skyline Stralsund
 Het is op de motor recht tegen de wind in en de golven zijn vrij hoog, ook door opwaaiing wat stroom tegen dus geen recordsnelheden. Doel is Barhöft, waar ik op de heenweg ook heb gelegen. Weer achter aan een boei vast, gaat erg soepel deze keer. Ik trakteer mezelf op een schnitzel bij het hotel.
 Zeer attent hebben ze daar muggenolie op tafel staan.

Route van Stralsund vertrek 19 juli 07:45 u aankomst Barhöft 11:15 u, afstand: 11 NM totaal: 985,3 NM.

De volgende morgen 05:30 uur ruw gewekt door de wekker. Ik moet vroeg vertrekken, de wind is NNW wat bezeild is. Rond de middag zal de wind draaien naar West precies waar ik heen moet. Plan is om 12:00 uur bij de kaap van Darsser Ort te zijn waar ik ZZW kan koersen. Stilletjes de boot los en pas als ik midden in de haven drijf de motor aan, geen boze Duitser gezien.

De wind zit in de voorspelde hoek, is alleen een stuk minder dan voorspeld. Dus wederom helaas de motor zachtjes erbij om toch nog wat snelheid te maken. Precies gepland om 12:00 uur rond ik de kaap en kan nog even hoogte houden voor de wind inderdaad naar het westen draait. Warnemünde laat ik letterlijk links liggen, dit is zo toeristisch, dat nu het hoogseizoen is er geen plek te vinden zal zijn. Doel is de redelijk nieuwe marina van Kühlungsborn. Niet mijn type haven maar voor een overnachting op goede locatie. Als ik de haven om ca. 17:00 uur invaar zijn alle boxen bezet en een lange langssteiger is al grotendeels gedubbeld. Nergens fenders uitnodigend uitgehangen (zoals het hoort) alleen maar over het paard getilde individuen die je vernietigend aankijken: "durf hier eens aan te leggen"

Met de wetenschap dat de prijs hier bijna het dubbele is van elders draai ik resoluut om en stel de plannen bij. De wind is ondertussen volledig gaan liggen en ik stuur westwaarts richting het eiland Fehmarn ruim 25 mijl verder. De motor op een laag toerental over een spiegelgladde Oostzee is Genieten. Schitterende zonsondergang en geen andere boten, heerlijk varen zo.

Omstreeks 24:00 uur ben ik bij Fehmarn en gooi op vijf meter diepte het anker uit om een paar uurtjes te slapen.

Route van Barhöft vertrek 20 juli 06:00 u aankomst Fehmarn 24:00 u, afstand: 87 NM totaal: 1072,3 NM.

Het is nog steeds windstil als ik om 05:00 wakker wordt, gelijk anker op en weer rustig verder. Pas halverwege verschijnen de eerste boten en echt druk wordt het in de Kielerbocht. Gelukkig geen grote jongens, alleen recreatie. De Olympiahafen is ronduit leeg ondanks het hoogseizoen. Ik vind een plekje lekker vooraan. Veel doeken over de boot om de zon een beetje buiten te houden.

De reden dat ik versneld richting Kielerbocht wil ligt eraan dat mijn kinderen met caravans in de regio Kiel op een camping komen vandaag. Oorspronkelijk was het plan om een paar dagen uit te trekken hiervoor, maar dankzij de hopeloze gastvrijheid van mijn vaar-collega's in Kühlungsborn ben ik er eerder. Aan het eind van de middag (na een schoonheidsslaapje) zit ik op de camping op het terras met een biertje op hun aankomst te wachten.
Het is ontzettend warm en de stranden zijn overvol

Er volgen een paar leuke dagen met kinderen en kleinkinderen.

Route van Fehmarn vertrek 21 juli 05:00 u aankomst Olympiahafen 12:00 u, afstand: 38,1 NM totaal: 1110,4 NM.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten