zondag 5 augustus 2018

Prora, Wampen, Drigge

Het heeft even geduurd, vanwege hitte en veel familiebezoek is het bloggen erbij ingeschoten. Vandaag een wat minder warme dag dus tijd voor een inhaalslag

11 juli:
Vanwege bezoek volgende week uit Nederland blijf ik een paar dagen in de buurt van Stralsund. Tijd om de omgeving te verkennen. Op woensdag de 11 juli wil ik de trein pakken naar Prora, waar ik eerder langs ben gevaren. Helaas komt de regen met bakken uit de lucht wat een dagje boot oplevert. Donderdag is het beter, kleine kans op een bui, dus om half tien in de benen naar het station Stralsund Rügendam ongeveer 15 minuten lopen.
 Bij het station, dat er vervallen uitziet, ga ik op zoek naar een kaartautomaat. Niet te vinden, ouderwets kaartje kopen in de trein. Op het perron zie je de achterkant van het stationsgebouw dat van ellende bijna instort. De trein is keurig op tijd en de vriendelijke conducteur verkoopt me een dagkaart voor het eiland Rügen.

Na 45 minuten kom ik aan op station Prora, midden in de bossen. Het is tien minuten lopen naar de achterkant van het lange, in opdracht van Hitler gebouwde, vakantieoord. Het is een kaal skelet waar geen ramen in zitten en ook de binnenkant ziet er verwaarloosd uit.



Later leer ik dat na de oorlog de Russen alles van waarde uit het gebouw hebben gesloopt, met name de ramen waar grote behoefte aan was na de oorlog.

Op Google Map staan een drietal locaties die bezocht kunnen worden, ik besluit ze alle drie te bezoeken van noord naar zuid. Als ik noordelijk loop kom ik het eerste gerenoveerde gebouw tegen; een jeugdherberg met 300 bedden. Erachter staan ook nog een grote aantallen tenten met veel jeugd.



Dit blijkt ook het meest noordelijke gebouw te zijn en ik kan eromheen naar het strand. gelukkig is het strand nog onaangetast, geen strandkorven maar gewoon kaal zand.

Het blijkt dat ik het “Prora-Zentrum” voorbij ben gelopen. Achter een balie zit een niet echt geïnteresseerde Duitser die wat mompelend uitlegt wat er allemaal wel niet is te zien. Kosten vier Euro. Het blijkt uiteindelijk te gaan over het DDR tijdperk waar Dienstweigeraars in Prora aan het werk werden gezet als vervangende dienstplicht.

Via het strand en de resten van wat een aanlegsteiger voor cruiseschepen moest worden, op naar de volgende locatie, dit is het Documentatiecentrum Prora. De prijs is twee Euro hoger, maar hier is veel informatie over de bouw. De rondgang wordt gestart met een film die alles in het juiste perspectief plaatst. De tentoonstelling is in een authentiek gebouw en er is weinig aan aankleding gedaan wat de informatie ondersteund.

Het buitje komt tussen de twee museums in, de druppels verdampen gelijk als ze vallen.

De derde locatie (weer twee Euro duurder) is het “Museum Prora”. In een zeer groot gedeelte van een origineel blok is over zes verdiepingen zeer veel te zien. Het gaat over de bouw, de oorlog, de Dienstweigeraars en het laatste gebruik door het leger van de DDR. Dit specifieke gebouw blijkt voor het laatste te zijn gebruikt. Zeer interessant, van DDR oorsprong: motorfietsen, Naaimachines, Gebruiksartikelen tot veel informatie over het DDR leger en ook een stuk info over hoe de inrichting voor de oorlog had moeten worden.



Er volgt een fikse wandeling zuidwaarts waar de gebouwen worden/zijn omgebouwd tot hotels of appartementen.
Het is inmiddels vier uur en ik ben een station verder aangekomen (Prora-Oost) Van hieruit terug naar Stralsund. Voetjes omhoog en bijkomen van alles.

Vrijdag de 13e, trossen los voor een ankerplek in de buurt. Even uit de haven in de vrije natuur. De havenmeester adviseert het Baggerloch op Wamper. Dit is een voormalige zandafgraving, midden in het bos, die als een kleine baai landinwaarts loopt. Het is erg smal en het advies was om met een achteranker boeg voorwaarts tot aan de kant te varen. Na drie keer stranden op ruim twee meter voor de kant ga ik maar voor anker. De wind is gunstig, in de lengterichting. Er komen ‘s avonds steeds meer boten en mijn rustige plekje begint langzaam op een haven te lijken. Helaas lopen door de wind de golven recht de baai in waardoor ik de hele nacht lig te schommelen.

Route van Stralsund vertrek 13 juli 10:45 u aankomst Baggerloch 11:30 u, afstand: 1,6 NM totaal: 969,0 NM.

De volgende dag komt er jeugd die aan de waterkant tegen het gortdroge bos vuurtjes gaan stoken en als ook de zon verstek laat gaan, haal ik het anker op voor een beter plekje.

Dit plekje vind ik aan de andere (zuid)kant van het zelfde schiereiland Drigge. In de luwte geen golven, enkel van een af en toe passerende boot. Ik lig prima.


Gelijk de douchezak in de zon, er moet af en toe tenslotte ook gebadderd worden. Weer ervaar ik dat je maar weinig water nodig hebt om zo te douchen. De zak kan 20 liter in, maar de helft is nog teveel. Voordeel is dat het water ook sneller opwarmt. We zijn weer schoon voor de zondag.

Ik heb de bijboot opgepompt om eens te kijken wat verderop in de bocht te vinden is. Het lijkt op een haven die niet op de kaart staat. De buitenboordmotor, die vorige zomer voor het laatst gedraaid heeft, start vlot. Rustig tuf ik langs de kant en het blijkt dat het weer een volkstuinen complex is.

Terug bij de boot wapen ik me met borstel en schoonmaakdoeken om de buitenkant van de boot een poetsbeurt te geven. De hoeveelheid vuil boven water valt gelukkig mee, de polijstactie eind vorig jaar werkt nog steeds. Als ik echter onder water voel, grote schrik. Het hele onderwaterschip is egaal begroeid met zeepokken. Ik had me al verbaasd dat de boot met 2200 toeren slechts 4 knopen liep in plaats van de normale 5. Met een houten balk schraap ik vanuit de rubberboot de bovenste helft schoon. Dieper zal ik later (volgende week in de haven) voor in het water moeten.

Route van Baggerloch vertrek 14 juli 12:00 u aankomst zuidzijde Drigge 13:00 u, afstand: 3,1 NM totaal: 972,1 NM.

Omdat de wind zal gaan draaien lig ik niet ideaal en ik verkas naar de zuidzijde van het eiland Dämholm naast de haveningang, gewoon om nog een nachtje havengeld uit te sparen. en de volgende dag tuf ik vlot de haven in voor boodschappen en familiebezoek.

Route van zuidzijde Drigge vertrek 15 juli 13:30 u aankomst zuidzijde Dämholm 14:16 u, afstand: 2,2 NM totaal: 974,3 NM.

1 opmerking:

  1. En inmiddels weer in nederlands vaargebied met aangenamere temperaturen ?
    Mooie tocht zover doorspekt met historische bezienswaardigheden en familiebezoek. Prachtig om straks op terug te kijken terwijl n nieuwe uitdaging op je ligt te wachten : de af te bouwen Taling.
    Nog veel plezier met je laatste daagjes van.je tocht met Rapide.

    BeantwoordenVerwijderen