maandag 13 augustus 2018

Büdelsdorf Eider

Na ruim een week in de gezellige haven, tijd om weer verder te gaan. Motor aan landvasten los, op naar de Eider. Voor me vaart de Ubena von Bremen. Een Bremer Kogge. Het is een replica van het origineel uit 1380, de Hansetijd. Het handelsschip uit die tijd.


Ik draai stuurboord uit het kanaal op een heb een kleine 20 kilometer te gaan over het kanaal. Weer warm en het zeil over de kuip geeft schaduw. Natuurlijk kom ik precies in de middagpauze aan bij de Gieselausluis. Aan de wachtsteiger een boterham en even rust. De steiger mag ook worden gebruikt als overnachtingsplaats voor jachten die er ook al vroeg bij zijn. Elke keer als een groot schip door het ruim 500 meter verder gelegen kanaal komt, zuigt dit ongeveer een halve meter water weg uit het toegangskanaal. Wat een geweld.

Na een klein uur mag ik de sluis in helaas alleen, de kosten zijn alleen: €10,- met meer boten slechts €5,-. De brug draait al als: toet, toet, nog net een motorboot mij €5,- oplevert. Op de sluis afrekenen en wordt me verteld dat mijn betaalbewijs voor het kanaal maar drie dagen geldig is en dus verlopen. De sluiswachtster geeft als tip om geen kaartje te kopen bij de ingang van het kanaal, maar pas bij verlaten. Gelukkig hoef ik niet nog eens te betalen.

Na de sluis vaar ik over een stukje Gieselaukanaal dat is gegraven om het Kielerkanaal te verbinden met de Eider. Na een klein stukje begint de Eider al. Deze slingert zich door weilanden met rietkragen door het Noordduitse landschap, schitterend.
Na een uurtje ben ik bij de volgende sluis en de jachthaven Lexfähre tijd om aan te leggen en een lekkere Duitse pils op het terras verdiend.

Een rustige warme avond.

Route van Büdelsdorf vertrek 1 augustus 09:45 u aankomst Lexfähre 15:00 u, afstand: 18,4 NM totaal: 1155,6 NM.

Al vroeg wordt ik gewekt door het gekwetter van zwaluwen. Als ik naar buiten kijk ligt de ochtendnevel over het water en zijn alle landvasten en boten ingenomen door grote aantallen zwaluwen.



Als ik dan toch wakker ben, dan ook maar gelijk de sluis in om 8:00 uur. Helaas alleen dus voor €10,-. De sluiswachter heeft alle tijd voor een praatje en ik moet hem onderbreken om nog ergens te komen vandaag.

Het wordt eentonig, maar het is weer erg warm. De Eider is erg mooi en wordt langzaam breder. De koeien zoeken ook verkoeling

Halverwege de middag kom ik al aan bij de Nordfeldsluis. De jachthaven hier is ook niet aantrekkelijk, dus maar door naar Friedrichstad. De sluis gaat gelijk open. Als ik invaar wordt ik gevolgd door zeiljacht Michel van Hans en Elsbe. We betalen ieder €5,- en moeten nog een half uurtje wachten tot de vloed voldoende water heeft gebracht.

De schutting gaat vlot, wel lastig zijn de damwanden in de sluizen, passen precies de fenders in.

Uit de sluis varen we door een getijdelandschap met lekker veel slik.


De sluis voor Friedrichstadt draait ook vlot, hier zijn de kosten €11,- , je betaald ook gelijk voor terug. Via een smalle invaart varen we de oude stadshaven in waar een vrijwel lege haven op ons wacht. Zeer vriendelijke ontvangst. Gelijk de stad in waar een Italiaan heerlijk schepijs verkoopt. Lekker bij deze temperaturen.

Friedrichstadt is gesticht door hertog Frederik III in 1621. Hij wilde de handel stimuleren en stichtte de stad met hulp van Nederlanders die in ons eigen land ongewenst waren op grond van hun geloof. Hij bood godsdienstvrijheid waarop de Nederlanders de stad hebben opgebouwd en de internationale handel lieten opbloeien.

De huizenbouw laat de Nederlandse invloed zien. Ook zijn nog Nederlandse teksten te vinden. Ook de waterwegen door het stadje tonen die invloed. Natuurlijk moet ik dan ook met een rondvaart mee.



Voor de verdere tocht richting Noordzee moet er stevig gerekend worden. Het tij is bepalend, met laag water is er te weinig water. De sluis draait op vaste tijden en trekt zich niets aan van het tij. Je krijgt simpelweg te horen dat de sluis zaterdagmiddag niet draait omdat er te weinig water is. Pas dinsdag zal het passen. Dan blijkt dat ook maandagochtend met opkomend tij een mogelijkheid is. Vertrek dus maandag half acht. We gaan met drie boten, de Belgische boot fast Jodocus van Jules en Lieve gaat ook mee. Lekker de tijd om de stad te verkennen.

Zaterdag wordt ik gebeld naar mijn dochter. Of ik ze volg op marine traffic? Als ik kijk, zie ik dat ze midden op het Kattegat ineens een bocht naar het oosten maken. Als ik beter kijk zie ik dat ervoor een Zweedse reddingsboot vaart. Het blijkt dat ze het roer zijn verloren.

Na wat heen en weer gebel, ga ik proberen volgende week hun boot mee terug naar Nederland te brengen.

Maandag eerst maar naar Tönning, de laatste plaats voor het Wad.

Zaterdag en heerlijke barbecue met Hans en Elsbe

Route van Lexfähre vertrek 2 augustus 08:00 u aankomst Friedrichstadt 15:00 u, afstand: 32,1 NM totaal: 1187,7 NM.


Maandag liggen we om half acht voor de sluis. De sluiswachter is zo vriendelijk om een half uur eerder al te schutten (normaal pas om 8:00 uur). Vlot varen we richting Tönning. Halverwege neem ik contact op met het Eidersperrwerk. Dit is een kleine versie van onze stormvloedkering, die het achterland beschermd tegen hoog water. Ik mag het volgende hoog water afwachten aan de sluis. Dus Tönning wordt een volgende keer. Gelijk door naar het sperwerk. De Fast Jodocus gaat ook mee door, vanwege hun diepgang kunnen ze Tönning niet in. Halverwege eerste zeehond


De sluis draait vlot en aan de buitenzijde mogen we tegen een grove damwand. Zeer lastig met ook nog een groot verval.

Ik moet nog een paar uur wachten op voldoende water om met de vloedstroom  naar buiten te kunnen. Tijd om een paar uurtjes slaap te pakken.

Voor een volgende keer zal ik zeker de tocht over de Eider nog een keer maken. Allen dan stroomopwaarts. Vooral het getijdestuk wordt dan een stuk eenvoudiger; vloed mee in plaats van tegen.

Route van Friedrichstadt vertrek 6 augustus 07:30 u aankomst Eidersperrwerk 11:30 u, afstand: 15,8 NM totaal: 1203,5 NM.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten