maandag 13 augustus 2018

Duitse bocht, Lauwersoog, Harlingen

Na een paar uurtjes half slapen, half waken gooi ik ongeveer twee uur na laag water los. Opkomend water, dus als ik vastloop kom ik vanzelf weer los. Gelijk buiten loop ik al vast, de rode ton ligt duidelijk op een ondiepte. Meer het midden van de vaargeul aanhouden dus. Verder geen ondiepte meer gehad.
Het gaat erg langzaam de stroom gaat steeds meer tegen werken en de wind staat recht op de kop. Halverwege nog leuk schouwspel: de familie Seehund


Ook nog een bouwsel dat ik maar een Mac Sail noem
Verder veel badgasten. Over de drempel kan ik naar het zuidwesten sturen en kunnen alle zeilen bij. De snelheid loopt op maar de motor moet bij blijven staan

Helgoland passeer ik op ruime afstand, geen behoefte aan negen boten dik aan de kade.
Helaas valt de wind volledig weg dus allen op de motor. In het donker door het kruispunt van vaarwegen boven de Duitse bocht. Wat een chaos, de megazeeschepen komen van alle kanten. Wat ben ik blij met de AIS en radar. Drie keer opgeroepen om af te spreken hoe te passeren, meestal omtrekkende beweging van mij. Pas boven het Duitse waddeneiland Wangerooge keert de rust terug. Het is dan inmiddels 02:00 uur. Ik begin met mijn 10 minuten slaapjes: alarm van AIS en radar aan, rondkijken en kookwekker op 10 minuten indommelen. Weer rondkijken kookwekker dutten. Je staat er verstelt van hoeveel slaap je zo nog krijgt. Helaas pas om 02:00 kunnen beginnen, dus achterstand.

Genieten van het oplichtende water en de sterrenpracht. Wat zie je op de donkere Noordzee toch veel meer sterren dan in ons oververlichte Nederland. De dag begint al warm. Rustig vaar ik alle waddeneilanden af tot na de middag Schiermonnikoog langzaam voorbijtrekt. 14:00 uur draai ik het wad op richting Lauwersoog en heb ik gelukkig maximaal de stroom mee en ook trekt de wind aan uit de juiste hoek. Met bijna 8 knopen dender ik naar Lauwersoog. Door de sluis en een box in de binnenhaven.

Dochter en schoonzoon komen met kleinkinderen nog gezellig voorbij om lekker vis te eten.

Dieselvoorraad aanvullen en terug naar de boot.

Mijn dochter blijft aan boord, we zullen morgen samen de boot door Friesland naar Harlingen varen.

Route van Eidersperrwerk vertrek 6 augustus 15:00 u aankomst Lauwersoog 7 augustus 16:00 u, afstand: 128,3 NM totaal: 1331,8 NM.


De volgende morgen 08:00 uur op pad. Er staat een lekker windje en we beginnen onder zeil. Rapide loopt lekker, maar al snel moeten we tegen de wind opkruisen. Snel wordt de vaargeul te smal en weer verder op de motor. Na de sluis nog de Genua erbij waarmee de snelheid er goed inzit. In Dokkum wordt het drukker maar kunnen we voor de middag passeren. Pas in Burdaard moeten we even wachten vanwege de middagpauze. Daar heeft zich een enorme Armada van vakantiegangers verzameld die tot na Leeuwarden voor veel vertraging zorgen. Na Leeuwarden gaat het vlot naar Harlingen, hier nauwelijks toeristen. Om even na zessen vaart Rapide een box in. Voorlopig even rust. Eerst de boot van schoonzoon terughalen.

Route van Lauwersoog vertrek 8 augustus 08:00 u aankomst Harlingen 18:00 u, afstand: 55,2 NM totaal: 1387,0 NM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten