zaterdag 5 mei 2018

Burdaard, Dokkum, Senneroog, Groningen

De volgende dagen zijn gevuld met één of twee nachtjes ergens blijven en weer door naar de volgende plaats.

De weersvoorspellingen beloven niet veel goeds, veel regen en kou wordt voorspeld. We besluiten om maar één nacht in Leeuwarden te blijven en door te varen naar Burdaard, een leuk typisch Fries dorpje aan de Dokkummer Ee. Als we aankomen blijken er slechts twee verlaten boten te liggen, we varen de haven in met een bord dat twee meter diepte belooft, halverwege vertraagt de Rapide en trekken we een diep spoor in de Friese klei. We slagen erin om de punt tot vlak voor de steiger te krijgen en er is zowaar een kleine vingersteiger. Keurige haven met alle voorzieningen en een camping, helaas geen speeltuin voor de kinderen. Een wandeling door het dorp moeten we afbreken want de beloofde regen is gearriveerd.  's Nachts loeit de wind door de mast en regent het pijpenstelen. De volgende morgen op zoek naar een speeltuin, die nabij de school wordt gevonden.

Alles vol met plassen, maar dat mag de pret niet drukken, de kinderen zijn door en door nat. Ik bel naar de havenmeester voor het liggeld en krijg een vriendelijke Friezin aan de lijn. Ze waardeert het dat ik zo eerlijk ben om te bellen maar ze hadden al besloten geen liggeld in rekening te brengen vanwege het slechte weer. Wat een gastvrijheid.

Route van Leeuwarden vertrek 29 april 10:00 u aankomst Burdaard 12:00
afstand: 7,2 NM totaal: 256,4 NM.

Net voor de middag vertrekken we naar Dokkum, de voorspellingen voor de volgende dagen zijn tot woensdag veel regen. Dan kun je maar beter in een stad liggen temeer omdat daar ook een binnenspeeltuin is. Tijdens het varen is het gelukkig droog, maar wel erg koud.

In Dokkum is het nog middagpauze en moeten we een half uurtje voor de brug wachten. Niet erg, tijd voor een boterham. Aan de andere kant van het centrum is een steiger speciaal voor zeilboten en dat is wel nodig ook weet ik nog van vorig jaar. Alle andere plekken kon ik toen niet aan de kant komen.

Dinsdag maken we dankbaar gebruik van de binnenspeeltuin de kinderen kunnen lekker hun energie kwijt.

Route van Burdaard vertrek 30 april 11:00 u aankomst Dokkum 13:30
afstand: 7,2 NM totaal: 256,4 NM.

Woensdag vertrekt mijn dochter en kleinkinderen weer naar huis. Ineens lege boot dus letterlijk maar eens schoon schip maken.
Nog Diesel getankt en boodschappen gehaald. Kort na de middag vertrek ik voor het Lauwersmeer. rustig met nauwelijks wind slingert de Dokkumergrootdiep zich door het Friese landschap. Vanwege de regen van de afgelopen dagen krijg ik ook nog bijna één Knoop stroom cadeau; verbruik nauwelijks diesel.

Langzaam begint het steeds harder te waaien en als ik op de ligplaats die ik in gedachte heb aankom rollen daar stevige golven (lager wal). Niet handig dus. Op advies van Peter van de Asmara vaar ik nog een stukje door naar het eiland Senneroog. De ligplaatsen liggen hier beschut, als ik probeer wat verderop aan de steiger aan te leggen vaar ik muurvast. terug naar het eerste plekje aan de steiger, daar heb ik net voldoende water om aan te leggen. Hier blijf ik twee nachten heerlijk van de rust en de natuur genieten.




Route van Dokkum vertrek 2 mei 11:30 u aankomst Senneroog 16:00
afstand: 20,9 NM totaal: 277,3 NM.

Na een zeer koude nacht vertrek ik al om kwart voor acht ach als je dan toch wakker bent.
 Eerst nog het idee om in Zoutkamp te overnachten, maar vaar toch maar door

naar Groningen waar ik via het mooie Reitdiep om 12:30 aankom. Ook hier weer middagsluiting van de bruggen, voordeel: alle tijd voor de boterham. Voor me ligt een megastrijkijzer (zo noemen wij zeilers, een met teveel PK's uitgeruste speedboot) Vaart te snel weg en bij iedere brug houdt ie na de brug in, zodat ik niet vlot door de brug kan. Gelukkig legt hij aan in centrum Groningen. Ik ga nog even door naar de Groningse Motorboot Club (hier zijn zeilboten ook welkom). De bruggen draaien vlug achter elkaar, dat doen ze keurig in Groningen. Normaal voor een konvooi, nu eerst voor twee boten en later voor een konvooi van één. In de haven wordt ik zeer vriendelijk ontvangen, is in ieder geval een stuk rustiger dan in de stad. Van hieruit wil ik met de trein op en neer naar Zeeland. Ik kan de boot hier met een gerust hart achterlaten.

Zaterdag naar de IKEA (om de hoek). Eerst een bak koffie. Tjonge dat restaurant zit nokvol met ontbijters. Snel scoor ik een fluitketel, afwas- en WC-borstel. Dan naar de AH voor wat te eten en goedkope treinkaartjes. De middag kom ik door met een goed boek. Morgen vroeg op de trein en maandagavond pas weer terug.

Route van Senneroog vertrek 4 mei 7:45 u aankomst Groningen 14:30
afstand: 25,4 NM totaal: 302,7 NM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten