dinsdag 15 mei 2018

Zeeland, Delfzijl, weer opa en Borkum

Voor een pensionado een erg drukke week, zondag al vroeg op de trein naar Zeeland. Met dank aan Appie Heijn voor de goedkope kaartjes. Moeder was erg verrast, daar doe je het voor. Overnacht in mijn eigen appartement en maandag de trein van 9:30 weer terug naar Groningen. Rapide ligt geduldig te wachten.

Dinsdag 8 mei de enerverende tocht over het Eemskanaal. Als je dan toch vroeg (08:00 uur) wakker bent, kun je beter maar vertrekken. Eerste brug niet goed gekeken; blijkt pas na de spits om 9:00 uur te draaien. Fijn aan de wachtsteiger waar werklui een nieuwe beschoeiing aan het bouwen zijn, met veel herrie en stof. De koffie smaakt prima en 45 minuten zijn zo voorbij.

Tegelijk met een binnenvaartschip, door de andere brugopening, vaar ik op de volgende brug af (paar honderd meter) Als ik dit schip bij kan houden mag ik daar gelijk mee door, anders wordt 't weer wachten. Vol gas met een enorme kuil achter het schip haal ik iets boven de 7 knopen. Wat een verbetering met de vorig jaar nieuw geïnstalleerde schroefas.

Verder is het kanaal saai, de bruggen draaien vlot en ook de zeesluis in Delfzijl staat al klaar. Sinds lang weer op zout water. Ik vind een plekje in de haven van Zeilvereniging Neptunus. Tijd om boodschappen te doen.Vanavond komt vriendin Clarissa een paar dagen meevaren en het plan is om morgen (woensdag) naar Borkum te varen. Ondanks de dreiging met staken, rijdt de Arriva trein redelijk op tijd en kunnen we aan boord genieten van het mooie weer en een drankje.

Route van Groningen vertrek 8 mei 8:00 u aankomst Delfzijl 12:00 u
afstand: 18,2 NM totaal: 320,9 NM.

Plannen worden geschreven bij eb in het zand heb ik al eens eerder geschreven. Dat blijkt weer te kloppen want op een onmogelijk tijdstip wordt ik gewekt door de telefoon en krijg ik het mooie bericht wederom opa te zijn van een schitterende kleindochter.

De hele planning weer omgegooid en weer langs de Appie voor een dagkaart NS en nu van Delfzijl  naar Oss. Genieten van kleinkind en blijde ouders en 's middags weer terug. Vroeg in de avond vermoeid van de reis en alle emoties vroeg te bed.

Een dag later dan toch naar Borkum, helaas is de wind gedraaid en iets toegenomen. Op de motor met de stroom mee en tegen de wind in krijg je hoge steile golven. Niet echt comfortabel maar te doen, soms vraag je jezelf af: "ik heb toch een zeilboot." Ondanks het hemelvaartweekend is er voldoende plaats in de Burkana haven.

Vrijdag op de fiets door de duinen met een omweg naar het plaatsje Borkum en lekker genieten van koffie en het mooie weer.
Zeehonden op de plaat

De wind zit vast in de Oosthoek en dus niet ideaal om die kant op te gaan. Morgen zwakke oostenwind en twee dagen later is de voorspelling dat deze vanuit het noorden gaat komen. Het plan wordt om zaterdag naar Lauwersoog te varen waar Clarissa de volgende dag op de bus naar huis kan en ik weer terug kan richting Borkum of verder.

Route van Delfzijl vertrek 10 mei 10:30 u aankomst Borkum 14:00 u
afstand: 22,8 NM totaal: 343,7 NM.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten