maandag 28 mei 2018

Flemhuder See, Bagenkop (Dk)

En zo lig je drie nachten in een gezellige haven met mooie omgeving. Met de komst van Willem en Pietie wordt spontaan een BBQ georganiseerd, iedereen brengt wat in en het is lang gezellig.
Na 's morgens nog wat boodschappen bij de Aldi en nog een jerrycan diesel, gooi ik los voor het tweede deel kanaal. Planning is ca. 20 km verderop de Flemhuder See. Dit is een zijtak van het kanaal die zo groot is dat het een meer vormt. Hierin zijn enorme palen in de bodem geslagen (zou een mammoettanker aan kunnen) waar jachtjes tussen moeten liggen. De wind staat natuurlijk ongunstig en de aanlegpoging levert een flinke kras op. Volgende keer maar, hoewel verboden, achter anker zoals de meesten doen. Er komen diverse grote schepen voorbij en als een groot containerschip langskomt komen Willem en Pietie precies binnenvaren.
Ze proppen zich naast me tussen de palen.
Pietie maakt een Chinese tomatensoep, waar ik een omelet en Zwieback voor lever (Duitse beschuit). Op tijd naar bed want morgen 7 uur willen we vertrekken om ook nog de Kieler bocht uit te gaan. Ik had het plan om in Kiel de Meander van Heine te bezoeken, maar Heine is in Nederland en komt pas volgende week weer aan boord. Mogelijk tref ik hem binnenkort.


Route van Büdelsdorf vertrek 26 mei 13:45 u aankomst Flemhuder See 16:15 u, afstand: 11,9 NM totaal: 590,6 NM.

Het is maar een klein stukje naar de sluis maar helaas ook druk met beroepsvaart. We moeten drie uur wachten voor we met vier pleziervaart een schutting krijgen. Vorig jaar was het nog gratis, nu moet ik €12,- afrekenen. Uit het kanaal de zeilen eindelijk weer een keer omhoog, helaas net niet bezeild, bij het overstag gaan blijft de fokkeschoot op een vreemde manier achter een kikker op de giek haken, ziet er weer klungelig uit. Dan hoog aan de wind de Kieler bocht uit het neigt naar regen en af en toe valt er een fijn  motregen. Het zicht is niet super en met de drukte zet ik de radar aan, niet echt nodig, maar je ziet alles net iets eerder. Valt weer op dat sommige sportboten zonder radarreflector slecht tot niet zichtbaar zijn. De wind houdt niet over met soms een kleine 3 Bft waardoor ik regelmatig de motor bijzet om een beetje hoogte en snelheid te houden. Koers naar  Bagenkop (Denemarken). Helaas komt de wind nog steeds uit oostelijke richting dus langs de Duitse Noordkust is recht tegen de wind in.

Tot het verkeersscheidingspunt, boven de Kieler bocht, blijft het druk daarna; alle rust grotendeels onder zeil. Het zicht wordt beter en af en toe komt de zon erdoor. Boek erbij, de rest gaat vanzelf.

In Bagenkop is de haven nog vrijwel leeg. Helaas weer aanleggen tussen palen. Ik ben altijd blij als iemand voor opvangt, nu ook een aardige Deen en het gaat in één keer goed. Met nog resterende Kronen van vorig jaar naar de betaalautomaat waar ik even omgerekend €23,- mag afrekenen. Gelukkig wel inclusief alles, maar als ik dit vaker zou doen, dan is het budget er snel doorheen. Ik denk ook dat Denemarken veel boten misloopt met deze hoge prijzen. De Duitse havens rekenen vaak minder dan de helft. Wel een mooie haven met goede voorzieningen.


Vanwege het vroege opstaan en een lange dag op het water lig ik er weer vroeg op en slaap prima.

De volgende morgen lekker op het gemak wakker worden; koffie, ontbijtje en het nieuws op internet. Vervelend is wel dat veel Nederlandse videokanalen in het buitenland worden geblokkeerd, toch maar eens verdiepen in VPN om dit te omzeilen.

Wandelschoenen aan en Bagenkop verkennen. Ik had een karakteristiek Deens plaatsje verwacht, dat valt een beetje tegen. Het kerkje en een paar leuke huisjes, de rest is vrij nieuw. Omgeving is landelijk en rustgevend.

Terug aan boord werk ik het blog bij en vanmiddag ga ik net buiten de haven voor anker. Plan is om morgen op tijd te vertrekken naar Fehrman (Duitsland)

Route van Flemhuder See vertrek 27 mei 7:00 u aankomst Bagenkop 17:30 u, afstand: 39 NM totaal: 629,6 NM.


1 opmerking:

  1. Ad, mooie verhalen en foto’s. Goede vaart verder, plezier en genieten. Ik zal je blijven volgen. Groetjes Jan Voormeeren.

    BeantwoordenVerwijderen