dinsdag 15 mei 2018

Lauwersoog, Groningen

We hebben een schitterende zeildag, alles klopt, een matige wind, kracht 3 recht van achteren en 1,5 tot 2 knopen stroom mee. Nauwelijks golven en we halen met gemak de benodigde 5 knopen over de grond. Precies op de kentering van laag water zijn we bij de uiterton Schiermonnikoog en zeilen nog een heel stuk halve wind (inmiddels aangetrokken tot 4 Bft) met grote snelheid op Lauwersoog aan.

De buitenhaven is absurd duur (€ 2,- per meter). Gauw naar de binnenhaven: rustiger liggen en alles inclusief, voor bijna de helft. Er zijn diverse visrestaurants dus we verwennen ons met een heerlijke visschotel van diverse vissen.

Route van Borkum vertrek 12 mei 10:30 u aankomst Lauwersoog 17:00 u
afstand: 36,0 NM totaal: 379,7 NM.

Het slaapt heerlijk na een lange dag op het water en dan stapt Clarissa op de bus van 12:18 naar huis.

De beloofde noordenwind komt niet en de oostenwind lijkt alleen maar toe te nemen in de loop van de week. 's middags neemt de wind flink af en lijkt af en toe bezeild. Een snelle berekening leert dat vertrek om ca. 13:00 uur, aankomst in het donker betekent. Op zich niet zo'n probleem maar er komt ook nog een kans op onweer bij. Niet doen dus. Beste optie is voor de tweede keer over Groningen via het Reitdiep.

Voor ik vertrek eerst nog even nieuwe marifoon bestellen. Ik heb een paar maanden terug een dure cursus gevolgd om de marifoon in de zogenaamde zeestand te kunnen gebruiken. Dit verhoogt de veiligheid omdat je dan berichten kunt versturen die in een noodgeval alle hulpdiensten alarmeren met de exacte positie. Ook mag je op een hoger vermogen zenden. Het blijkt dat mijn huidige marifoon alleen maar voor de binnenwateren is geprogrammeerd. Vanwege de leeftijd gekozen voor nieuw.

Op de motor over een vrijwel windstil Lauwersmeer. Windstil en zoet water geeft vliegjes, niet zoveel als op IJsselmeer maar fijn is anders. Gelukkig alleen op groot water, als ik op Reitdiep aankom zijn ze verdwenen. Het is heerlijk op het water zodat ik nog lekker doortuf het Reitdiep op. Halverwege Groningen wordt de lucht donker en zoek ik een beschutte ligplaats. Er liggen al twee schepen erg ruim aan een geschikte steiger. Op mijn vraag op het mogelijk is om wat dichter op elkaar te gaan liggen wordt vlot gereageerd en lig ik stevig aan het uiterste puntje van de steiger.

Voor me ligt een keurig onderhouden zeeschouw Marretje Anna. Een leuk gesprek met eigenaars Willem en Pietie wat abrupt wordt afgebroken door de eerste grote druppels van het naderend onweer.
Lekker met een boek in de kajuit terwijl de regen op het dak klettert. Gelukkig komt het onweer niet echt dichtbij en al het water dat valt maakt voor een boot niet zoveel uit.
Route van Lauwersoog vertrek 13 mei 15:00 u aankomst steiger Reitdiep 18:00 u
afstand: 18,3 NM totaal: 398,0 NM.

's Ochtends is het windstil en laat het Reitdiep zich van zijn mooiste kant zien wat een idyllisch plekje:
Met een bakje koffie nog even bijgekletst met Willem en Pietie waarop we afspreken om gezamenlijk op te varen naar Groningen. Rustig tuffen we door het Groningse landschap.

De bruggen en sluizen draaien vlot en ook door Groningen gaat alles vlot. We eindigen in de haven van de Groningse Motorboot Club. Een heerlijk rustig plekje. Hier blijf ik drie dagen liggen in afwachting van mijn marifoon.

Route van Steiger Reitdiep vertrek 14 mei 9:00 u aankomst GMC 12:00 u
afstand: 7,8 NM totaal: 405,8 NM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten