donderdag 31 mei 2018

Grossenbrode, Travemünde

Vanwege onweerswaarschuwingen maar niet op het open water gaan liggen. Ik doneer nogmaals € 23,- voor nog een nacht. Veiligheid is kostbaar. Jammer genoeg blijft het onweer ver weg.

Dinsdag vroeg op en om 7:00 u gooi ik los. In de haven vrijwel geen wind, maar eenmaal buiten wordt het al vlot 4 Bft. Meegenomen is dat de wind uit het noordoosten komt, precies zoals voorspeld. Dit zal naar verwachting ongeveer 4 uur aanhouden en dan gaat de wind weer naar het oosten. Ik vaar pal in oostelijke richting, wel een beetje om, maar met de verwachte winddraaiing kan ik dan vrijwel alles zeilen. Het komt perfect uit en alleen onder de brug naar het eiland Fehmarn moet de motor even aan. Snelheden lopen flink op.

Na de brug rechts af richting Travemünde. Het is echter al ruim na de middag en nog ruim vier uur te gaan. Dat begint op werken te lijken. Ik wijk uit naar Grossenbrode. Aan een binnenmeer met een smalle toegang liggen meerdere jachthavens. Ik eindig bij Wassersportzentrum Grossenbrode, in de luwte van een betonnen wand die vermoedelijk uit de oorlog stamt. Het lijkt erop dat hiertussen duikboten hebben gelegen.

Ik ben in een typisch Duits badplaatsje terecht gekomen. Heel veel Camperplaatsen en voormalig, duidelijk militaire bebouwing nu omgebouwd tot vakantiewoningen.

Route van Bagenkop vertrek 29 mei 7:00 u aankomst Grossenbrode 15:30 u, afstand: 40,5 NM totaal: 670,1 NM.

Rustig opstaan en op weg naar Travemünde. In eerste instantie komt de wind van de zijkant in en ondanks de hoge golven lopen de snelheden op tot boven de 6 knopen. De route gaat langs het ene strand na het andere, je snapt niet dat er nog zoveel Duitsers naar Zeeland komen.
Halverwege maakt de kust een knik en komt de wind zeer ruim van achteren in. Rapide maakt een kurkentrekkerachtige beweging vanwege de grote golven die ook schuin van achteren komen. De snelheid loopt terug en de zeilen maken regelmatig flinke klappen. Niet comfortabel en ik wil de boel wel heel houden. Uiteindelijk verander ik de koers zodanig dat de wind recht van achteren komt. Niet de hoogste snelheid maar wel worden de bewegingen een stuk beter uit te houden. Ik ontdek dat de windvaanstand  van de stuurautomaat (EVO 100) deze koers zeer nauwkeurig stuurt, top apparaat.

De Duitse Marine geeft een vliegshow weg met herhaaldelijke landingen van een helikopter op het bevoorradingsschip "Bonn".
Als ik de haven van Travemünde invaar, vallen de massale jachthavens op, een kleine gemoedelijke haven zit er niet in. Ik eindig voor twee nachten in de Jachthaven van Böbs-Werft. Schitterend uitzicht vanuit de kuip op de vertrekkende en aankomende gigantische veerboten.
Donderdag met de trein naar Lübeck. Een zeer oude Hanzestad met veel oude gebouwen. Er is veel kapot gebombardeerd in de tweede wereldoorlog, maar in de loop der jaren vrijwel volledig terug opgebouwd.








Route van Grossenbrode vertrek 30 mei 9:00 u aankomst Travemünde 15:00 u, afstand: 27,6 NM totaal: 697,7 NM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten