zondag 20 mei 2018

Delfzijl, Greetsiel (toch niet), Cuxhaven

Heerlijk relaxed in de haven van de Groningse Motorboot Club, Willem en Pietie liggen twee boten verder en we hebben regelmatig leuk contact, de fles Schippersbitter is leeg. Woensdag heb ik een retour Harlingen en boemel ik lekker op en neer. Familie weer even gezien en marifoon meegenomen. 's avonds en de volgende morgen gelijk inbouwen, past exact op de plek van oude, alleen wat bedrading omleggen, programmeren klaar.

Even voor 11 uur vertrek ik naar Delfzijl, weer het lange rechte kanaal. Alle bruggen en de sluis draaien vlot.

De haven is al erg vol, het blijkt dat het Pinksterweekend reden is voor groot feest in Delfzijl, kermis en allerlei wedstrijden waar ook de Zeilvereniging bij is betrokken.

Plan is om vrijdag 's morgens ruim voor 7 uur (vanwege het tij) te vertrekken naar Greetsiel een vissersplaatsje aan de Noord-Duitse Waddenzee. Als ik alles nog eens doorreken is het slimmer om nog een extra dag in Delfzijl te blijven. Ik heb dan alle tijd om boodschappen en diesel aan te schaffen. Bijkomend voordeel is dat ik zaterdag een uur later kan vertrekken.

Route van GMC vertrek 17 mei 10:45 u aankomst Jachthaven Delfzijl 15:00 u
afstand: 18,2 NM totaal: 424,0 NM.

Zaterdag; weer Nederland uit, zal het deze keer lukken? Heel avontuur, over het Wad via een zogenaamd wantij. Dit is het punt achter een eiland waar de vloedstromen (die aan beide zijden van het eiland het wad opstromen) elkaar tegenkomen. Hier ligt een ondiepte waar alleen met hoogwater voldoende water staat om overheen te varen. Om 7:45 losgooien en met de laatste ebstroom in drie uurtjes naar het wantij. Als ik daar aankom is het net na laag water en ligt het wantij nog droog.

Anker eruit en boek erbij en van de natuur genieten.



Met de middag een eitje bakken en om ongeveer 13:00 uur zou er voldoende water moeten staan om erover te gaan. Het water is volkomen vlak, dus voorzichtig vastvaren is geen probleem. Het water komt nog een paar uur op dus je komt vanzelf los. Het resulteert in meerdere keren vastlopen ik denk dat al mijn antifouling aan de onderkant van de kiel er wel af is.
Zelfde boei als eerste foto
Tijdens het afwachten op voldoende water het weerbericht en golfhoogtes nog eens goed bekeken. Vanwege het rustige weer is het ook op de Noordzee vandaag erg kalm met lage golven en een wind de komende uren uit het noord-oosten. De komende dagen ziet dit er slechter uit. Moeilijk, maar toch besluit ik om een bezoek aan Greetsiel uit te stellen tot een volgende keer. Dus koers noord naar het zeegat tussen Juist en Norderney en in een lange ruk door de Duitse bocht. Dit betekend een tweede wantij dus flink gas erop om voor de kentering daar te zijn. Was het eerste wantij nog beboeit met rode en groene tonnen, het tweede alleen maar met rode tonnen en later zelfs prikken (boompjes).

Eiland Juist

De vaargeul loopt dicht langs het strand van Norderney waar het erg druk is.

Aan controle geen gebrek, op het wad wordt ik ingehaald door een boot van het Zollambt (douane) die me aandachtig met verrekijkers bestuderen. Kennelijk geen aanleiding voor verdacht van illegale praktijken varen ze door. Later op de Noordzee scheurt de Wasserschutz Polizei voorbij. Handhaven kunnen die Duitsers wel.

De zon brand genadeloos in de kuip en ik smeer me dik in met zonnebrand. Heerlijk in T-shirt het wordt steeds warmer. Als ik mijn koers pal oost verleg blijkt de noord-westenwind te kloppen. Te zwak om echt te zeilen maar met in eerste instantie de Genua en later het grootzeil kan ik met veel minder motorvermogen nog een goede snelheid halen. Pas het laatste stuk draait de wind weer naar oost maar dan heb ik nog maar even te gaan.

De zon gaat schitterend onder en langzaam begint de stroom, die ik tot dan tegen had, te draaien en krijg ik een knoop cadeau. Resultaat is wel wind tegen stroom en dus iets meer golven. Goed te doen.
In het donker draai ik de Elbe op richting Cuxhaven.  Langzaam neemt de stroom toe en piekt soms tot 4,5 knopen, met eigen snelheid erbij soms 9 knopen over de grond. De tonnen vliegen voorbij, in het donker af en toe lastig om te bepalen of je er ruim langs gaat. In de vaargeul varen de grote zeeschepen dus erg weinig ruimte. Even voor drie uur draai ik de haven van de Segel Verein Cuxhaven in. Lastige manoeuvre met ruim drie knopen dwarsstroom. Plekje achterin met groen bordje, stilletjes in de box varen, snel motor uit want iedereen slaapt. Knettert ineens de marifoon door de nacht, vergeten uit te zetten. Buren hadden niets gehoord zeiden ze de volgende morgen. Gelijk bed in, helaas 's morgens alweer om 8:30 uur wakker vanwege felle zon die naar binnen schijnt. In de loop van de dag bevestigt de harde wind dat ik er goed aan heb gedaan de Duitse bocht gisteren over te steken.

Ik ben kennelijk hardleers, na mijn paasavontuur in Krimpen aan de Lek lijk ik weer te weinig vers aan boord te hebben, nu voornamelijk brood. Alle winkels lijken hier vanwege Pinksteren dicht te zijn. Op goed geluk het stadje ingelopen en gelukkig is een bakkerij met ontbijtservice open en die verkoopt ook Brötchen. 

Ik verbaas me over het enorme aantal Campers dat hier meerdere rijen dik opgelijnd staat; is geen parkeerplaats er slapen/leven mensen in.

Morgen dagje rustig aan en dinsdag al om 6 uur weg vanwege de getijdenstroom.

Route van Delfzijl vertrek 19 mei 7:45 u aankomst Jachthaven Cuxhaven 20 mei 3:00 u
afstand: 99,9 NM totaal: 523,9 NM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten