vrijdag 25 mei 2018

Rendsburg, Büdelsdorf

Half zes de wekker, het lijkt wel werken; maar ja als je de stroom mee wilt hebben, dan moet ik vandaag vroeg op of tegen de avond weg. En op de Elbe wil je de stroom echt mee hebben, kan zomaar meer dan drie knopen zijn.

Weer stil alles gereedmaken en de haven uit, het waait ongeveer 4 Bft uit oostelijke richting, tegen dus. Als ik naar de uitgang van de haven vaar, zie ik op de AIS al een grote jongen aankomen. Buiten de haven blijkt deze wel erg groot te zijn.
Weer wind tegen stroom dus lastige golven, ach het went. Ik haal al snel weer ruim 7 knopen over de grond, dus dat schiet op.

Bij Brunsbüttel zijn de sluizen voor het Nord- Ostseekanal (NOK). Een ingewikkeld systeem van lichtsignalen vertellen wanneer je de sluis in kunt varen. Op het havenhoofd van de voorhaven een enorme lichttoren met rode, witte en groene lichten die kunnen knipperen, vast licht en combinaties. Voor ons jachten is het eenvoudig (als je het weet) alleen bij wit knipperend ligt mag je doorvaren (vrijwel altijd de kleine sluizen). Alle andere combinaties is wachten. Dat wachten is gewoon op de Elbe, die gelukkig net op de kentering van vloed naar eb is en dus nauwelijks stroom. Na ongeveer tien minuten: wit knipperen, dus door. Tussen de twee sluizen weer een lichtpaal, ook hier waar het wit knippert mag ik verder. Het wordt de bakboord sluis. Nu het aanleggen, er drijven vlotten langs de kant met daarop ogen. Dus de boot tegen het vlot, de fenders in het water, en van de boot af met een lijn vanaf de middenkikker in de hand, door het oog en weer terug op de boot. Gaat erg soepel. Ik krijg weer een privéschutting.
Dan het NOK op, saaie lange rechte stukken, afgewisseld door mooie natuur en grote boten


Als dan op een gegeven moment zelfs twee van die grote jongens langs komen besef je hoe klein wij zijn.
Je ziet halverwege zo.n grote pakjesboot het water langs de kant, door de zuiging, ongeveer een meter naar beneden gaan. Vervolgens wordt je naar de achterkant toegezogen, niet te dicht erlangs en even goed sturen dus.

Er zijn passeerplaatsen voor de grote jongens hier ook weer ingewikkelde lichtsignalen, hier voor ons jachten driemaal rood boven elkaar is stoppen alle andere combinaties doorvaren maar.

Het NOK is iets minder dan 100 Km lang (binnenwater gaat alles ineens weer in kilometers). Na 66 Km heb ik een kleine 7 uur gevaren en is het mooi geweest. Hier ligt Rendsburg met een binnenmeer waar een paar jachthavens zijn. Ik kies voor de Eider Yacht Club. Afmeren tussen palen met de neus tegen de kant. De wind staat vol op de kont en de box is ruim 11 meter diep, dus verre van ideaal. Poging 1, ik mis beide palen, terug, nu wel beide palen hoera. Rustig vooruit, een vrij diepe voor trekkend in de modder, waar een aardige oude man mij opvangt en mijn voorlijnen aanpakt. Terug naar achteren, #%*&, is één van de achterlijnen in het water gevallen. Motor in achteruit en voorlijnen laten vieren zodat de achterlijn weer vast kan. Hoera ik lig!

Een wel erg rustige haven op de havenmeester na niemand te zien. Even boodschappen gedaan. Hier valt de hoog gelegen spoorlijn op. Het blijkt een uniek stukje spoorweghistorie te zijn; Toen het NOK in 1895 klaar was gingen de treinen eerst via een draaibrug over het kanaal. Door de toename van de scheepvaart werd besloten tot een hoge brug met doorvaarthoogte van 45 meter. Deze werd in 1913 in gebruik genomen. Om de soporbaan tot deze hoogte te komen was er te weinig ruimte en is de zogenaamde Schleife (Lus) gebouwd. Dit is 4,5 Km spoor in een cirkel langzaam stijgend naar ruim 45 meter.

In de loop der jaren is om en onder de Schleife een woonwijk gebouwd die ook Schleife werd genoemd. Je zal er maar wonen. meer informatie op: http://www.rendsburger-hochbruecke.de

 's Avonds vroeg naar bed, was tenslotte vroeg op. 's Morgens nog steeds niemand dus besluit ik om naar de overkant van het meer te varen, hier is de haven van de Büdelsdorfer Yacht-Club. Gewoon een langssteiger dus aanleggen zo gepiept en een stuk makkelijker erop en eraf. Ook de winkels en tankstation om de hoek. Lekker een paar dagen de omgeving verkennen.

Achter me ligt de Zeeschouw De Jonge Jan met eigenaars Jan en Ineke. Ze zijn kennissen van Willem en Pietie. Twee tellen later zit ik in de kuip aan de koffie, gezellig.

Inmiddels 25 mei, zijn ook Willem en Pietie gearriveerd. Het ligt hier prima.


Route van Cuxhaven vertrek 22 mei 6:00 u aankomst Rendsburg 16:15 u, afstand: 54,8 NM totaal: 578,7 NM. 23 mei verplaatst naar Büdelsdorf.

1 opmerking:

  1. leuk om te lezen. toch al een aardig eind op weg.
    gezellig dat je twee boten hebt die dezelfde richting gaan.
    veel vaarplezier en succes met vervolg van de route.
    Frits Noortje Rosinga

    BeantwoordenVerwijderen