vrijdag 6 april 2018

Gouda - de Kaag

Weer lang genoeg op één plek, tijd om te vertrekken, de weersvoorspelling geeft bewolkt met kans op een enkel buitje, prima dag om te varen. Wat tegenvalt is de harde wind (paar keer windkracht 6 gemeten) en de erg lage temperatuur. Plan is een overnachting in Alphen aan de Rijn.

De spoorbrug draait om 10:28u dus om 10:00u trossen los en gaan. Ligt er weer een binnenvaartschip dwars over een t-splitsing te manoeuvreren. Toch niet weer een opening missen? Na een korte oproep mag ik achterlangs en ben ruim op tijd voor de brug. Op de Gouwe draaien alle bruggen vlot voor mij alleen, normaal ben ik gewend met meerdere boten op te varen, maar zo vroeg in het seizoen is er nog maar weinig animo. De werkzaamheden bij Waddinxveen kan ik ook langzaam in één keer langsvaren. Even na de middag meer ik af aan een oever langs de Oude Rijn. Wandel het stadje in en vind aan de Hooftstraat 77 de oude winkel waar mijn ome Jaap vroeger een bibliotheek heeft gehad. Nu zit er een computerwinkel in, ik stap binnen en heb een leuk gesprek met de huidige eigenaar, die er 2 1/2 jaar in zit. Hij weet dat er meerde winkels in hebben gezeten maar niets van de bibliotheek of videotheek. Geen familiebanden meer dus. Nog een brood gekocht en terug naar de boot. De Ligplaats is erg onrustig, het ene binnenvaartschip na het andere komt langs. Besluit om nog maar een stukje verder te varen. De wind blijft hard en het plan om op het Braassemermeer aan te leggen laat ik letterlijk varen. Door richting de Kaag. Passeer het Aquaduct over de A4 waar de dagelijkse file al aan het ontstaan is.
Plan is  om aan te leggen op een recreatieplaats op de Kaag. Alles net diep genoeg echter als ik aankom ligt er een grote aak met bordje beheerder erop. Een dame helpt me met aanleggen en geeft aan dat liggeld verschuldigd is € 1,- per meter voor niets; een stukje drassig gras. Dan maar naar een haven, daar heb je tenminste nog een douche en stroom voor weinig meer.

Aankomst in jachthaven Jonkman waar ik in 2005 mijn eerste zeillessen heb gehad bij zeilvereniging de Boet. Ik tref hier Peter van de Asmara en we hebben een gezellige avond.

Route van WV Gouda naar Jachthaven Jonkman vertrek 10:00 u aankomst 18:00
afstand: 34,5 NM totaal: 80 NM,

1 opmerking:

  1. Hoi papa

    ik heb je verhalen gelezen, leuk wat je allemaal al gedaan hebt!
    Nog veel vaarplezier met waar je naartoe gaat.

    groetjes Jeffrey

    BeantwoordenVerwijderen