woensdag 11 april 2018

Nauerna - Durgerdam

Ik wordt om half zeven gewekt door een laag overkomend vliegtuig. Elke 5 tot 10 minuten komt er weer een, ik blijk precies in de aanvliegroute voor schiphol te liggen. Het leek zo'n rustige haven.

Volgende haven uitgezocht, Durgerdam lijkt me wel wat. Ik check even of er een supermarkt in de buurt is, dit blijkt ruim 13 km te zijn, dat is iets teveel voor mijn vouwfietsje. Dus onder de douche en een leenfiets van de haven geregeld. Op naar Assendelft (3km) voor een overlevingspakket Durgerdam. Ongeveer half elf gooi ik los en meng me weer tussen de grote jongens op het Noorzeekanaal.
Bekende route inmiddels door Amsterdam, blijft toch bijzonder. De oranjesluis staat op groen en de Schellingwouderbrug draait vlot erna. Nog een klein stukje en dan bakboord uit naar Durgerdam een schilderachtig dorpje recht uit de oude Zuiderzeetijd. Ik krijg een mooi plekje aangewezen met uitzicht over het buiten-IJ. Een wandeling langs de dijk, ongeveer 500 meter knusse huisjes en een minikerkje. achter de huisjes een grote lege polder.


In de Zuiderzeetijd werd vanuit Durgerdam Amsterdam, met boten, voorzien van Zuivelproducten.


De volgende morgen wordt ik uitgenodigd voor een bakje koffie in het clubhuis. Ik besluit nog een dagje bij te boeken, zo kan ik de was doen en nog een paar klusjes aan de boot afronden. Heerlijk in de zon een gedeelte van de was laten drogen en ondertussen een aantal zaken van de to-do lijst afstrepen.

Route van Nauerda vertrek 10:30 u aankomst  Durgerdam 13:00
afstand: 11,5 NM totaal:111,3 NM.

Ik kreeg de vraag hoeveel een NM is; 1 NM is 1,852 Km (grofweg met twee vermenigvuldigen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten