maandag 9 april 2018

Haarlem - Spaarndam

Het is zondag en Haarlem wordt langzaam wakker. Uitgebreid maak ik gebruik  van de prima douche en maak me gereed voor de opening van de spoorbrug van 12:21 u. Kort stukje naar Spaarndam. Ik arriveer bij jachthaven de Rietpol waar een mooi plekje aan de buitensteiger vrij is. Ik maak kennis met een Belgisch echtpaar Jo en Mia met een mooi authentiek schip "De Prins Heerlijk" uit Gent. Ze vertellen dat ze ook van plan zijn om in de toekomst naar de Oostzee te gaan maar vanwege verplichtingen thuis nog minimaal een jaar wachten.

Tijd om het pittoreske dorpje Spaarndam te verkennen. Wat een schitterende plekjes heeft Nederland toch.




Ik kom bij een beeld van het jongetje met de vinger in de dijk. Op Wikipedia staat de uitleg over het verhaal hierachter:

De Held van Haarlem is een verhaal over de zoon van een Haarlemse sluiswachter die op een stormachtige middag een klein gaatje in de dijk ontdekt. De jongen weet dat als er water door blijft stromen het een steeds groter gat kan worden, waarna de dijk helemaal kan doorbreken. Hij aarzelt geen moment en met zijn vinger houdt hij het gat dicht. Een avond en een nacht lang verdedigt hij zo, letterlijk met blote handen, stad en land tegen de dreigende zee.
Later werd dit jongetje waarvan geen naam bekend is vereenzelvigd met de hoofdpersoon Hans Brinker. Het werd een Amerikaanse sage en vervolgens ook een stukje Nederlandse import-folklore.

Op de steiger maak ik kennis met Bert van een groot zeilschip Trésor. Hij heeft veel verbouwd samen met zijn vrouw om het schip gereed te maken voor vertrek volgend jaar na pensionering. Plan is om richting de middellandse zee te vertrekken. Ze wonen al geruime tijd op het schip.

Route van Haarlem vertrek 12:15 u aankomst Spaarndam 13:15
afstand: 3 NM totaal: 96 NM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten